MUDr. Miroslava Berkovská - Chirurgie
www.chirurg.cz/berkovska

MUDr. Miroslava Berkovská - Chirurgie

Infuzní terapie vitaminem C pro prevenci a léčbu

Jste pod stresem, unavení, anebo trpíte nějakým chronickým onemocněním? Pak by Vám infuzně podaný vitamín C ve vysokých dávkách mohl výrazně přispět k dobré zdravotní kondici.

Vitamín C si lidský organismus nedokáže sám vytvořit, proto je třeba jej tělu dodávat. V současné době je lidský organismus permanentně ohrožován tzv. oxidativním stresem, který vzniká:

• vlivem znečištěného ovzduší,
  • při duševním a fyzickém vyčerpání,
  • při dlouhodobých zánětech
  • při různých typech záření
  • po aplikaci cytostatik a ozařování
  • při nádorových onemocněních

Oxidativní stres je stav, při kterém v těle vzniká nadměrné množství tzv. kyslíkových radikálů, agresivních látek, které:

• působí destruktivně na tkáně
  • jsou příčinou řady chorob

Vitamín C má zásadní a nenahraditelnou roli při potlačování oxidativního stresu. Je nezbytný pro normální průběh důležitých tělesných reakcí:

• detoxikace cizorodých látek v játrech
  • správný metabolismus tuků,
  • tvorbu kolagenu v kůži, kloubech a stěnách cév
  • blokuje tvorbu karcinogenů
  • podporuje imunitní systém
  • podporuje správnou funkci mozku
  • podporuje vstřebávání železa (důležité pro tvorbu červených krvinek)

Již při částečném nedostatku Vitamínu C dochází k rozvoji nebezpečných změn v těle, např. se zvyšuje koncentrace škodlivého cholesterolu, což je rizikové pro srdce a cévy, rozvíjí se oxidativní stres, který je spoluzodpovědný za vznik chronických zánětů (např. revmatoidní artritidy), které jsou příčinou vzniku alergií, depresivních poruch, osteoporózy, opakujících se infekcí, nádorových onemocnění ale i syndromu vyhoření a chronického únavového syndromu. U všech těchto onemocnění je požadováno zvýšené množství vitamínu C, neboť ten je spotřebováván při neutralizaci kyslíkových radikálů.

Proč nestačí vitamín C v tabletách? Při podání vitamínu C ústy - lze dosáhnout v krvi jen nízké koncentrace vitaminu C, která postačuje k zajištění fyziologických nikoli léčivých účinků. Pro dosažení léčivých účinků vitamínu C je nutné v krvi vytvořit 10-15krát vyšší koncentraci, čehož je možné docílit dávkou v řádu gramů pouze nitrožilním podáním to formou vysoko dávkové infuze vitaminu C. Intravenózní infuze vytváří v krvi koncentraci vitaminu C, která působí nejen preventivně, ale také terapeuticky.

Vysoko dávkovaný vitamin C v onkologii

Infuzně podaný vitamin C dokáže některé nádorové buňky usmrtit, zatímco zdravé buňky chrání. Zdravé buňky chrání účinkem antioxidačním a na této úrovni podporuje protinádorovou imunitu, nádorové buňky destruuje účinkem peroxidačním, protože výhradně v okolí nádorové buňky je speciální prostředí s nímž vitamin C vytváří peroxid vodíku, který je schopen nádorovou buňku zabít. Zmíněná terapie přispívá k cílené likvidaci nádorových buněk a působí proti metastázování.

Komu je vhodné podat infuzní vitamin C?

Každému kdo má:

• stres
  • psychickou zátěž či fyzickou námahu
  • psychické poruchy
  • opakované infekce (chřipky, angíny, rýmy, kašle, záněty plic atd.)
  • alergie
  • metabolický syndrom (obezita, vysoký krevní tlak, cukrovka)
  • revmatické choroby
  • autoimunitní onemocnění (revmatoidní artritida, Chronova choroba)
  • nádorové onemocnění (v jakémkoliv stádiu)

Jak ošetření probíhá?

Do žíly na ruce je zavedená jehla, přes kterou infuze teče do krevního řečiště. Intravenózní infuze vitaminu C se aplikuje nejčastěji (dle zkušenosti německých lékařů) 2-3x týdně. Délka užívání se řídí klinickým stavem pacienta. Nejčastěji se IVC podává po dobu 2 (při nachlazení a počínající chřipce) až 12 týdnů (onkologie). Například poslední průzkum mezi 1000 německými lékaři ukázal, že IVC aplikují nejčastěji 3x týdně po dobu 2 až 12 týdnů (podle indikace).